Pisa

Nuuu så kommer uppdateringen från Pisa! Det har varit ett par fullspäckade dagar med plugg sen vi kom hem så jag har mest legat completely utslagen om kvällarna.

Torsdag
Vi lämnade Växjö endast 10 minuter försenade med SJ och anlände i Göteborg strax efter 16. Väl där köpte vi biljetter till flygbussen och spenderade sedan några timmar i Nordstan med mat och fönstershopping. 19.15 tog vi bussen till Göteborg City airport där flyget skulle lämna 20.55. Dock visar det sig när vi gått in genom gaten att flyget var 1h och 15 minuter försenat. Typiskt. Blev till att köpa sig något att äta och dricka för att låta tiden gå. Strax efter 22 fick vi iaf boarda och vi anlände efter en mycket lugn och trevlig flygresa till Pisa efter midnatt. Ca 01.00 hade vi checkat in på hotellet och slocknade ganska snabbt i sängen som såg ut att komma från 1300-talet eller liknande. Om man lutade sig mot sänggaveln gled den oroväckande mycket isär. Tur det fanns en vägg bakom. Vaknade dock ett par gånger av åskan som ekade mellan de höga husen och blixtarna som lös upp hela rummet. Men lite mysigt ändå.

Hotellet. Den vita byggnaden.

1300-stils sängen och en trött Danne.

Fredag
Vi går upp ganska tidigt och gör oss i ordning. Frukosten ingick i hotellet och det bjöds på alla möjliga saker. Dock typisk Italiens frukost med crossianter, småförpackningar med mystiskt smaksatta marmelader och dessutom småkakor. Vi hittade iaf goda frallor och smaskade till det ordentligt med nutella på! De hade även goda nötbarer med choklad som fick följa med oss ut på äventyr under dagen och stilla våra sötsugs-toppar.

Dagen spenderades med att gå omkring i Pisa som kort och gått består av en shoppinggata med jättedyra butiker, en tågstation, en bro (det fanns fler, men själva centrum-gatan hade endast en), ytterliggare en gata med dyra butiker, och så tornet. Kom fram till att Pisa verkligen är en misslyckad stad; det ända de egentligen har för att locka folk är tornet, och det lutar av misstag. haha. Området kring tornet var dock jättehäftigt! Det fanns en katedral, ytterligare nån kyrkliknande byggnad och någon form av stort rektangulärt hus. Tornet lutar verkligen ordentligt och det var svårt att fatta att det verkligen var på riktigt. Kändes som om man stod och tittade på en bild. Vi köpte biljetter till att gå in och kika i den kyrkliknande byggnaden samt katedralen. Otroligt mäktiga byggnader som nästan tog andan ur en!

Den kyrkliknande byggnaden

Katedralen. Mäktig.

Längst med vägen utanför tornet stod det så klart rader med små turiststånd. De sålde allt från torn-magneter till godis och smycken. Vi hittade maskerad-masker som var riktigt häftiga men köpte ingenting denna dagen. Vi hade ju ändå Florens dagen efter att spendera i också.

Självklart tog vi standardbilderna vid tornet. Och vi var inte ensamma hehe.

Min käre pojkvän påstår att jag inte kan ta raka kort
och att allt faktiskt inte lutar i Pisa.
Förstår inte alls vad han pratar om.

Kvällen spenderades med att leta efter en restaurant. Fanns otroligt få mot vad vi förväntat oss. Till slut hittade vi iaf en pizzeria som erbjöd världens minsta pizzor. Men gott var det!

Lördag
Efter att ha ätit frukost och gjort oss i ordning tog vi en promenad bort till flygplatsen. Det tog oss ungefär 30 minuter att gå dit från centrum, vilket säger en del om hur liten staden är. Väl där tog vi en buss till Florens som kostade under hundralappen fram och tillbaka och bara tog en timme att åka. En hel del mörka moln hotade på himlen men vi lyckades ändå ha solsken hela dagen! Florens var en mycket större stad än Pisa och hade en hel del historia och vackra byggnader att bjuda på. Det var mycket turiststånd här också och en hel del dyra affärer. Vi gick bland annat förbi Luis Vitton, Roberto Cavalli och Ferrari butiker.

Vi köpte en karta över Florens för att se vad som var intressant och började gå bort mot första stoppet. En stor byggnad som var rödmarkerad på kartan, så det verkade ju lovande. Det visade sig vara ett museum som dessutom hade gratis inträde på helgen. 'Ja tack' tänkte vi och gick in och kikade. Högt i tak, en massa tavlor målade av gamla konstnärer och extremt mycket detaljer och vackra målningar på väggar och i taket. Var som att gå in i en historia. Vi kikade ut genom fönstret och insåg att det fanns en tillhörande stor trädgård utanför som vi ville ut och kika på. Sagt och gjort. Solen sken, vacker (jättestor) trädgård och utsikt över hela Florens på toppen av kullen. Totally amazing.

Efter lunch på donken gick vi vidare bort mot ett annat ställe, skulle vara en borg som vi ville gå in i, men det visade sig vara dyrt. Istället hittade vi en park med en damm i mitten där vi satt en stund och vilade fötterna.

Vi gick sedan tillbaka mot museumet, köpte varsin glass och satt i solen framför palatset som vi kallade det (alltså museumet) tills solen gick ner. Mys! På vägen tillbaka mot centrum köpte vi varsin mask som vi hittat i Pisa dagen innan och började sedan leta efter en restaurant. Blev pizza denna dagen också, så himla goda pizzor i Italien! Vid 20-tiden gick bussen tillbaka till Pisa och efter promenaden tillbaka till hotellet spenderade vi kvällen med att kika på film och äta snacks som vi köpt på dagen.

Söndag
04.45 ringer klockan och det är dags att gå upp. Trötthets-illamåendet är en faktor men vi kämpar oss upp och gör oss i ordning. Vi checkar ut och ställer oss och väntar på taxin som hotellet beställt åt oss. Vid ca 05.40 är vi på flygplatsen och går igenom security check. Vi sitter och läser lite för att tiden ska gå och 06.30 boardas planet. Jag som är flygrädd var alldeles för trött för att bry mig om detta denna dagen och lyckades sova hela vägen hem. Vid 14 var vi tillbaka i Växjö efter en sjukt härlig weekend i Italien!