Den där debatten...

... om rökning. Den börjar bli ganska löjlig enligt min åsikt. Det finns två läger på Aftonbladet; rökarna och icke rökarna. Rökarna lägger fram argument så som "bilar dödar fler än rökning varje år, förbjud bilar då" medan icke rökarna lägger fram "Jag skiter i om du vill dö i förtid men välj inte det åt mig. Respekt tack".

Jag kan ju erkänna att jag är på icke rökarnas sida, men så röker jag ju inte heller. Självklart finns det de rökare som faktiskt har respekt mot andra och går undan ordentligt så man inte påverkas. Å andra sidan är det som någon skrev i kommentarsfältet att "det är sällan vindstilla i Sverige" och man går likt förbannat omkring och luktar rök efter att ha stått 4 meter ifrån en rökare på busstationen. Sedan finns de ju också dem som fullkomligt skiter (eller?) i andra och kan ställa sig mitt i en folkmassa på 10 pers och blossa på. Det känns fruktansvärt respektlöst och ignorant. Jag säger som så många andra, jag struntar i vad du väljer att göra med din kropp, men jag har valt att inte förstöra den med cigaretter. Snälla acceptera och respektera det.

Ett återkommande mönster som man ser i dessa debatter är att många rökare drar argument så som "jag säger inte åt dig vad du ska göra/jag förbjuder inte dig att laga mat med curry eller köra bil, så kom inte här och förbjud mig att röka, det är mitt val". Ja det är det. Men när röken når mig och mina lungor så påverkar det mig också, ofrivilligt. För mitt val är att INTE röka. Jag vet inte om det är att rökarna känner sig så påhoppade att de hamnar i någon slags försvarsbubbla, för alla vet ju att röken inte enbart påverkar den som röker. Eller? Vad hände med den där statistiken att rökaren tar del av 25% farliga ämnen från cigaretten medan den passiva rökaren utsätts för 75%? Det är ganska stora skillnader och sjukt elakt att utsätta någon annan för som tagit ställning emot.

Nu säger jag inte att alla rökare är/beter sig såhär, MEN de som syns är de man minns, och de som debatterar och kommenterar på Aftonbladet syns. Och de framför ofta dessa åsikter. Jag respekterar ditt val att röka, så länge du respekterar mitt val att inte göra det. Tänk vad mycket av världens problem som skulle lösas med ömsesidig respekt!

Den senaste debatten hittar du här.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0