Brownietårta

Tänkte jag skulle lägga upp receptet på brownietårtorna som gjordes till Dannes 25-årsfest!

Browniebotten
150g mörk choklad
100g smör (rumstemperatur)
2½ dl strösocker
2 ägg
2m msk kakao
1 tsk vaniljsocker
1½ dl vetemjöl

Bärmousse
6 gelatinblad
250g bär (köp frysta bär i valfri mix)
3 äggulor
1 dl floursocker
2 dl gräddfil
3 dl vispgrädde

Gör såhär
Sätt ugnen på 175°.
(1) Klipp ut en rundel av bakplåtspapper och lägg i botten på en form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter.
(2) Smält chokladen i vattenbad eller mikro. Rör ihop smör och socker. Rör ner äggen ett i taget och blanda i chokladen.
(3) Sikta ner kakao, vaniljsocker och mjöl och rör till en jämn smet.
(4) Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen ca 25 min. Låt kakan kallna i formen.

(5) Låt gelatinbladen ligga i kallt vatten i 5 min.
(6) Mixa bären till en fin puré.
(7) Vispa äggulor och florsocker vitt och pösigt och blanda med bären. (OBS! Något jag upptäckte var att om man har bär med mycket saft i (typ mango/hallon som jag hade) kan man behöva pressa bort lite vätska för att få en bättre mousse. Använd ex kaffefilter och låt bärmixen droppa av efter att den blivit mixad)
(8) Ta upp gelatinbladen och smält dem på svag värme i en kastrull. Rör ner dem i äggsmeten. Blanda ner gräddfilen.
(9) Vispa grädden och vänd ner i smeten.
(10) Häll smeten i formen på den kalla kakan. Låt stå i kyl ca 5 tim.
(11) Ta kakan ur formen och garnera.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0