Ord

Idag har jag funderat mycket över vad ord har för betydelse. Min slutsats är att de ha en enorm betydelse för vår inställning till saker. Exempel på starka ord som påverkar mycket är problem, inte och omöjligt. Jag har alltid haft inställningen att "det finns inga problem, bara utmaningar". (Detta kanske inte alltid märks, men det är faktiskt grunden som jag förr eller senare kommer tillbaka till när jag stöter på hinder i livet) Det här tror jag har hjälpt mig otroligt mycket många gånger. Istället för att säga att "jaha nu har vi stött på problem, det går inte och det är omöjligt att lösa" så borde man säga "jaha nu har vi stött på en utmaning som vi måste försöka hitta en lösning på. Det ska vi väl kunna ordna!". Detta just för att  ord som inte, problem och omöjligt leder till att vi ställer in oss på detta. Intalar vi oss att något inte går kommer det med största sannolikhet inte heller att göra det. (Ja, det finns faktiskt vetenskapliga bevis på detta)

Ett annat tillfälle som ord har otroligt stor betydelse är vid mobbing. Det sprids just nu ett youtube-klipp i sociala medier som en kille lagt upp. Jag vet inte exakt vad han har varit med om men det är ett otroligt rörande klipp och fick mig att börja fundera på det här med ord och hur vi kan påverka varandra genom att bara säga något elakt. Om man får höra att man är dum, ful och äcklig om och om igen börjar man till slut tro på det själv. Människor kan verkligen vara hemska mot varandra.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0